Z klobás je národní skvost. Jak se k tomu uzenina dostala?

Z klobás je národní skvost. Jak se k tomu uzenina dostala?
Z klobás je národní skvost. Jak se k tomu uzenina dostala?

Milujete uzeniny a plnička klobás se u vás prakticky nezastaví? Ať už připravujete klobásy na profesionální úrovni, nebo je to jen vaše hobby, měli byste vědět, kde se vlastně oblíbená (nejen moravská) masová laskomina vlastně vzala. Vždyť z klobásek je nyní doslova fenomén našeho národa a neobejdete se bez ní nejen vesnická zábava, ale také řada velkých společenských akcí na úrovni.

Klobásky staré přes tisíc let?

Nabízí se otázka, kdy a kde se klobásky poprvé ukázaly světu. Ve skutečnosti sice nelze úplně říct, komu vděčíme za tento „vynález”, na internetu se však můžeme dočíst, že za nimi s velkou pravděpodobností stojí Sumerové. Pokud by to tak skutečně bylo, klobásky jsou tím pádem staré přes tisíc let. Někteří se však domnívají, že jsou s námi ještě déle, dokonce odhadují datum vzniku daleko před náš letopočet.

V každém případě se nám klobásky dostaly především do povědomí v době, kdy začaly být nedálnou součástí hlavně vísek a hlavním produktem zabíječek. Dnes mají nejrůznější regionální podoby a bereme je za takzvaný legendární pokrm. 

TIP: Gastro vybavení najdete na webu gastro-trade.cz

Dělení podle kritérií

Když si dopřejeme klobásku, prakticky nás nenapadne, že se nějakým způsobem dělí. Zatímco řezníci je rozlišují dle použitého masa, koření, také podle konkrétního složení, zákon se na masné výrobky dívá poněkud odměřeněji, a sice rozděluje je výhradně na výrobky tepelně opracované, zdali jsou trvanlivé nebo jestli jsou určené pro přímou spotřebu či k další tepelné úpravě.

V praxi se však lidé více přiklání k rozdělování podle řezníků. Vyhlášky jsou totiž jedna věc, ale lidé mají tendenci se spíše řídit smysly než tím, co někdo uvedl do zákonů. A právě to, že se do klobásek zamilovaly snad všechny naše smysly, se právě tato masová pochutina stala národním skvostem.

Hana Sportová
Autor: Hana Sportová 387 článků
Jmenuji se Hana Sportová a jsem šéfredaktorkou magazínu Mluvime.cz, mám na starosti obsahovou strategii, koordinaci redaktorů a tvorbu obsahu.